Flanders Synergy let's work together
Dag van de slimme school - anders werken met goesting
Dag van de slimme school - anders werken met goesting

Dag van de slimme school - anders werken met goesting

HELAAS, INSCHRIJVINGEN ZIJN AFGESLOTEN WEGENS VOLZET. 

Wie wil, kan zich op een wachtlijst zetten door een mail te sturen naar ann.moerenhout@flanderssynergy.be. In geval van annulaties, zullen wij nog extra inschrijvingen toelaten. Indien blijkt dat de interesse groot is en de wachtlijst te groot wordt, zullen we kijken om een bijkomende inspiratiesessie te organiseren op een latere datum.

 

Met het project 'onderwijs slim organiseren' begeleiden we ondertussen al een 50-tal scholen naar een slim georganiseerde school. Hoog tijd dus om deze scholen in de kijker te zetten. 

Op 13 oktober organiseren we de 'Dag van de slimme school - anders werken met goesting'. We starten om 9u15 met een openingsspeech van minister Hilde Crevits en sluiten de dag af met key-note spreker Paul Verhaeghe (auteur van het boek Autoriteit) en een netwerkmoment. Je mag rekenen op een boeiend en actief programma, vol goede praktijkvoorbeelden en workshops. 

Op dit event verwelkomen we de scholen die reeds door ons begeleid worden, als ook iedereen die interesse heeft om zich innovatief te organiseren in het onderwijs.

 

Programma

8u30: Ontvangst

9u15: Verwelkoming + Openingsspeech Hilde Crevits, Vlaams minister van onderwijs

9u50: Parallelle sessies

1) Voor beginners: Inspiratiessessie ‘waarom onderwijs slim organiseren’

Flanders Synergy ontwikkelde in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten een concept om scholen te begeleiden naar een slimme en flexibele organisatie met betrokken en autonome teams. In de slimme school zijn autonome en vaste teams de bouwstenen: leraren en andere schoolmedewerkers werken samen om voor een community van leerlingen vier kernopdrachten te vervullen, over de leerjaren en de vakken heen. Tijdens deze inspiratiesessie laten we je kennismaken met de basisprincipes van onderwijs slim organiseren.

2) Voor gevorderden: Brainstormsessie ‘reflectie op loopbaan leerkrachten: hoe medewerkers goesting geven’

Alle onderwijsinstellingen die de voorbije jaren hebben deelgenomen aan een lerend netwerk, willen we uitnodigen om deel te nemen aan een brainstormsessie over de loopbaan van de leerkrachten. De opdracht luidt als volgt: "als jij minister zou zijn, welke drie prioriteiten zou jij vooropstellen om medewerkers goesting te geven?" De bedoeling is om alle input te verzamelen en op het einde van de dag te overhandigen aan Patrick Poelmans, adjunct-kabinetschef van minister Hilde Crevits.

10u50: Koffiepauze

11u15: Slim organiseren ... doe je met iedereen. Praktijkgetuigenis De Kade

Met Flanders Synergy hebben we een veranderaanpak ontwikkeld, waarbij we een brede betrokkenheid garanderen van alle belanghebbenden, zowel van de interne medewerkers als externe partners. Op het congres stelt De Kade (Brugge) deze veranderaanpak voor. De Kade is een organisatie die voor het eerst in Vlaanderen aandurft om een verandertraject van 1200 medewerkers op deze manier aan te pakken. Ze zijn een voorziening die werken voor personen met een beperking en vormen een netwerk van vier scholen (drie basisscholen en een secundaire school), een begeleidingscentrum (met zowel minderjarigen- als volwassenenbegeleiding), een WOTC en een revalidatie- en hoorcentrum. 

12u15: Lunch met innovatiegalerij - de beste voorbeelden op een rij

Tijdens de lunch kan je een kijkje nemen in onze innovatiegalerij. Verschillende organisaties die deelgenomen hebben aan een lerend netwerk van Flanders Synergy hebben hun ervaringen verzameld op een poster. Wil je meer weten over deze verandertrajecten? Ben jij overtuigd, maar heb je een collega die nog twijfels heeft? Dan is dit het moment om te gaan luisteren bij andere onderwijsinstellingen. Ook na de lunch, kan je nog blijven rondlopen in de innovatiegalerij.

Deelnemers innovatiegalerij: CVO Miras, CVO VOLT, BuSO Sint-Idesbald, De Grasmus, Vrije Basisschool Sint-Paulus Sint-Denijs-Westrem, Stedelijk Lyceum Meir, De Schoolbrug, De Kade, Stedelijk Lyceum Olympiade, Visitatie, Koninklijk Atheneum Antwerpen, Middenschool Prins van Oranje, Scholengroep Adite, Technisch Heilig-Hartinstituut, Campus het Spoor, Kosmos, MPI Oase, VCLB Aarschot​, Provil Ion

13u05: Parallelle workshopprogramma - reeks 1

We bieden parallelle workshops met interessante werkvormen voor teams te ondersteunen in hun werking. Deelnemers kunnen kiezen uit drie workshops of een bezoek brengen aan de innovatiegalerij waar scholen meer uitleg geven over hun verandertraject.

1) Slim organiseren ... doe je met een team. Teams ontwikkelen met een charter 

2) Slim organiseren ... is samen differentiëren voor elk kind, met praktijkgetuigenis Mijn School op de Hei

3) Slim organiseren ... doe je met goed opgeleide professionals. De lerarenopleiding van de toekomst, met SLO CVO De Oranjerie

4) Slim organiseren ... in beeld, innovatiegalerij met de beste voorbeelden op een rij

14u05: Pauze

14u20: Parallelle workshopprogramma - reeks 2

Deelnemers kunnen opnieuw kiezen uit enkele workshops of een bezoek brengen aan de innovatiegalerij

1) Slim organiseren ... doe je samen voor de klas. Co-teaching in de praktijk, met Middenschool Prins van Oranje (Adite) 

2) Slim organiseren ... werkt iedereen mee. Ook ouders van kwetsbare gezinnen, met De Schoolbrug

3) Slim organiseren ... samen met het CLB. Het CLB van de toekomst, met VCLB Aarschot

4) Slim organiseren ... in beeld, innovatiegalerij met de beste voorbeelden op een rij

15u20: Koffiepauze

15u40: Slim organiseren ... met leerkrachten als gezagdragers

Met Prof. Dr. Paul Verhaeghe, auteur van het boek 'Autoriteit'

Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Politiek en religie zijn hun geloofwaardigheid kwijt, ouders hebben nauwelijks nog controle over hun kinderen, leerkrachten krijgen te horen dat ze geen gezag meer hebben. Maar als ze streng uit de hoek komen, staan er de dag nadien boze ouders op de stoep. De vraag naar meer autoriteit is op zijn zachtst gezegd dubbelzinnig, want de oplossingen worden niet aanvaard. 

Willen we een werkzame oplossing, dan moeten we eerst het probleem begrijpen. Hoe functioneert autoriteit, wat is het verschil met macht, welke veranderingen hebben er plaatsgegrepen en waarom? Mijn centrale stelling luidt dat de traditionele autoriteit definitief verdwenen is, en dat herstelpogingen tot mislukken gedoemd zijn. Als maatschappij staan we op een wissel: richting macht of richting nieuwe autoriteit. 

Willen we het afglijden naar macht vermijden, dan moeten we een andere grond voor autoriteit erkennen en vervolgens ook bewust installeren. Dit is reeds volop bezig. We vinden die nieuwe grond voor autoriteit in de groep, die een individu of instelling gezag verleent – van coöperatieves over burgergroepen tot aandeelhoudersvergaderingen. Deze verschuiving is reeds zichtbaar in opvoeding en onderwijs, politiek en economie en leidt tot mooie resultaten. 

Voor het onderwijs betekent dit het verlaten van de piramidale structuur en het uitbouwen van een horizontale hiërarchie, waar doorheen het gedeelde gezag verschuift. Het doel daarvan is dat elke leerkracht weer als gezagdrager kan functioneren, omdat hij of zij gedragen wordt door anderen.

16u40: Uitreiking prioriteiten voor de loopbaan van leerkrachten

Met Patrick Poelmans, adjunct-kabinetschef van Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits

17u00: Netwerkmoment met innovatiegalerij

We sluiten de dag af met een hapje en een drankje. 

 

Locatie

Het event vindt plaats in het Vlaams parlement te Brussel (zaal De Schelp en Zuilenzaal). Meer informatie over praktische bereikbaarheid vind je hier.

 

Toegangstickets en inschrijvingsmogelijkheden

Leden van Flanders Synergy hebben gratis toegang. Voor niet-FS leden wordt een toegangsprijs van 25 euro excl. BTW gevraagd. Deelname is beperkt tot maximum 250 deelnemers.

HELAAS, INSCHRIJVINGEN ZIJN AFGESLOTEN WEGENS VOLZET. Wie wil, kan zich op een wachtlijst zetten door een mail te sturen naar ann.moerenhout@flanderssynergy.be. In geval van annulaties, zullen wij nog extra inschrijvingen toelaten. Indien blijkt dat de interesse groot is en de wachtlijst te groot wordt, zullen we kijken om een bijkomende inspiratiesessie te organiseren op een latere datum.