Flanders Synergy let's work together
Van De Velde nv

Van De Velde nv

Van de Velde is een modebedrijf gespecialiseerd in de creatie, produktie en distributie van luxueuze dameslingerie onder de merknamen Marie Jo, Marie Jo L’Aventure, PrimaDonna en Andres Sarda.

Van de Velde, een familiaal gecontroleerd beursgenoteerd bedrijf realiseerde in 2012 een omzet van 181 Mio€ en telt 1500 medewerkers waarvan 500 in België. Het bedrijf heeft produktievestigingen in Tunesië en China. De produkten worden verdeeld via gespecialiseerde lingeriewinkels en luxewarenhuizen. De belangrijkste markten zijn West-Europa, USA en Canada.

Sedert enige jaren investeert Van de Velde zelf in retail waardoor het nu over retailketens beschikt in Amerika onder de naam Intimacy en in Europa (Engeland, Duitsland, Spanje) onder de naam Rigby&Peller. In Nederland heeft het bedrijf een franchiseketen onder de naam Linchérie.

De ondernemingscultuur van de lingerieproducent zit vervat in het woord GROEI. Enerzijds duidt het woord op de ambitie dat het bedrijf heeft (groei voor het bedrijf maar ook individuele groei voor zijn medewerkers) en anderzijds staat elke letter van het woord voor een basiswaarde die Van de Velde koestert m.n. Gedrevenheid, Respect, Ondernemerszin, Efficiëntie en Innovatie.

Waaruit bestaat de interesse en ervaring op het terrein van innovatieve arbeidsorganisatie?

De confectiesecor hanteert traditioneel een zeer Tayloristische organisatiecultuur. Door interne en externe factoren is deze organisatievorm achterhaald. Enerzijds is de bulkproductie door de globalisering gedelocaliseerd naar lage loonlanden en anderzijds vraagt de modische markt een veel flexibel productie-apparaat. Om die redenen evolueert Van de Velde naar een innovatieve arbeidsorganisatie waarbij de medewerkers op alle niveaus worden uitgedaagd om hun talenten te benutten. Tevens streeft Van de Velde er naar om betuttelend en directief leiderschap te vervangen door coachend en transformerend leiderschap.