Flanders Synergy let's work together
Bombardier België kiest voor teamwerk
Bombardier België kiest voor teamwerk

Bombardier België kiest voor teamwerk

De site van Bombardier Brugge werd ongeveer 30 jaar geleden verworven door Bombardier Transportation en heeft steeds bijgedragen tot het ontwikkelen van innovatieve transportoplossingen voor klanten van over heel Europa: van de productie van hoge snelheidstreinen Eurostar and Thalys, “Shuttle” rijtuigen voor de Chunnel (Eurotunnel, UK/Fr), over rijtuigen voor Virgin Trains, Midland Mainline en Hull Trains (UK), tot de dubbeldeksrijtuigen “M6” voor de Belgische Spoorwegen (NMBS). Brugge is ook de bakermat voor de geautomatiseerde voertuigen voor de Londense Docklands (UK) en trams voor alle grote steden in Nederland en België, waaronder de bekroonde FLEXITY* Outlook tram voor Brussel. In Brugge biedt Bombardier bovendien omvangrijke diensten voor rollend materieel, wat de site tot één van de meest gediversifieerde van Bombardier Transportation in Europa maakt.

Bombardier Brugge heeft in de laatste 15 jaar haar arbeidsorganisatie sterk verbeterd. Diverse uitdagingen maakten het herdenken van de arbeidsorganisatie noodzakelijk. Mondialisering veroorzaakte toenemende concurrentie, zowel op de markt als intern binnen de Bombardier groep.

De organisatie wist met succes op deze uitdagingen te reageren. Een centrale pijler van dit succes werd gevormd door teamwerk. Dankzij teamwerk kunnen lean-principes eenvoudiger en doeltreffender worden toegepast op de werkvloer. Daardoor nam de efficiëntie en de kwaliteit van het geleverde werk toe. De arbeiders op de werkvloer kregen meer verantwoordelijkheid maar ook meer armslag, waardoor het plezier in het werk verhoogd werd.  Hoewel bij Bombardier de behoefte aan verandering dus voornamelijk voortkwam uit een financieel-economische nood om concurrentieel te blijven, is er in de organisatie ook op sociaal vlak een verbetering verwezenlijkt.

Bombardier Brugge was binnen de Bombardiergroepéén van de eersten die op deze manier haar eigen structuur ging heruitvinden. Door lean manufacturing te gaan toepassen met behulp van teamwerk, en dus een organisatiestructuurwijziging, was Bombardier een pionier in ons land op vlak van innovatieve arbeidsorganisatie. Opmerkelijk is de manier waarop Bombardier het project heeft kunnen laten dragen door haar sociale partners. Een sterke betrokkenheid en een goede vertrouwensband hebben ervoor gezorgd dat de sociale dialoog vandaag bij Bombardier kwalitatief erg gegroeid is.

Het management wilde naar betere resultaten, meer flexibiliteit en meer orders verwerken. De sociale partners wilden een betere kwaliteit van het werk, gezondheid, mobiliteit en waardering. Zij hebben een eigen invalshoek in het project gebracht. Het gemeenschappelijke doel heeft gemaakt dat er een enorme dynamiek ontstond bij Bombardier.