Flanders Synergy let's work together
Onderwijs slim organiseren

Cases

Doorheen de jaren zijn er al enkele sterke praktijkvoorbeelden gerealiseerd. Laat je inspireren en doe meer kennis op van een verandertraject in een onderwijsomgeving bij het lezen van onderstaande cases.  

  • Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

    Elke leraar zijn vak? Niet in deze school

    In secundaire school Visitatie in Mariakerke is geen enkele leraar nog in zijn eentje verantwoordelijk voor zijn vak of zijn klas. Alles draait er om samenwerken.

    In 2011 ging de school door een moeilijke periode. Veel gedragsproblemen bij de leerlingen, enkele directiewissels en onzekerheid bij de leraren. Een totaal nieuwe structuur bracht de oplossing. Leraren werken er nu in teams. Samen nemen ze een groep leerlingen onder hun hoede,...

  • Geen klassen, wel nesten en families

    Geen klassen, wel nesten en families

    Wat als je een wit blad nam en je droomschool kon tekenen? Basisschool Sint-Paulus durfde dat en organiseerde zich totaal anders. Met nesten, families en een mobiel team.
     
    “Het water stond ons aan de lippen. De sfeer in ons team was niet goed. Tussen collega’s die wel en niet wilden vernieuwen. Tussen oud en jong. Tussen kleuter- en lagere school. En ons leerlingenaantal ging naar beneden.” Ten einde raad klopte directeur Wim...

  • Puzzelen aan het VCLB van de toekomst

    Puzzelen aan het VCLB van de toekomst

    Al een aantal jaren is Flanders Synergy actief scholen aan het begeleiden naar een slimme en flexibele organisatie. Leerkrachten krijgen meer autonomie en begeleiden leerlingen in team over de jaren en vakken heen. Als de structuur van scholen verandert en de taken van een leerkracht, dan heeft dit uiteraard ook gevolgen op wat wij noemen ‘het ecosysteem’: CLB, lerarenopleiding, departement, inspectie, uitgeverijen. CLB’s zullen meer...

  • veranderwijs.nu - platform voor onderwijsvernieuwing in Vlaanderen

    veranderwijs.nu - platform voor onderwijsvernieuwing in Vlaanderen

    Samen met een aantal andere onderwijsvernieuwers is Flanders Synergy lid geworden van de stuurgroep van de Koning Boudewijnstichting om innovatie in het onderwijs meer in de kijker te zijn. Het resultaat is het nieuwe platform veranderwijs.nu, dat op 29 maart 2017 officieel werd gelanceerd.

    Veranderwijs.nu wil alle enthousiaste pioniers die innovatieve antwoorden in het onderwijs ontwikkelen of ondersteunen samenbrengen en inspireren om...

  • Een nieuwe school, een nieuw geluid: back to basics

    Een nieuwe school, een nieuw geluid: back to basics

    Op 13 oktober 2016 waren ze al te gast op onze dag van de slimme school, waar ze aan de hand van een poster hun organisatiestructuur voorstelden in de innovatiegalerij. Nu kan je de kleuter- en lagere school Kosmos ook bekijken op veranderwijs.nu. Dit is een nieuw platform voor innovatie in onderwijs, op initiatief van de Koning Boudewijnstichting en een aantal onderwijsvernieuwers waaronder Flanders Synergy.

    Veranderwijs.nu ging een...

  • Een nieuwe structuur voor een oude school

    Een nieuwe structuur voor een oude school

    Visitatie is een secundaire school in Mariakerke, vlakbij Gent. Hun gebouwen zijn verouderd, maar dit heeft hen niet belet om een wind van vernieuwing door de school te laten waaien. Ze hebben gekozen voor een nieuwe organisatiestructuur, gebaseerd op de principes van een innovatieve arbeidsorganisatie. Een structuur met interdisciplinaire teams van leraren die leerlingen zo lang mogelijk begeleiden. Ze gaan op weg met de leerling, zetten in...

  • De veranderaanpak in de praktijk: De Kade

    De veranderaanpak in de praktijk: De Kade

    Verandertrajecten worden vaak bedacht door het management, waarvoor ze soms jaren de tijd nemen en waarbij ze - bij wijze van spreken - na een korte introductie met prachtige powerpoints verwachten dat medewerkers deze onmiddellijk uitvoeren. Kan dit anders? Kunnen we met alle medewerkers en belanghebbenden continu samen ‘denken en doen’ over de verandering, of zoals wij soms zeggen: ‘doenken’?

    Met Flanders Synergy hebben we een Bekijk hier de case

  • Teamborden binnen de school

    Teamborden binnen de school

    Met praktijkgetuigenis van Stedelijk Lyceum Meir

    Het gebruik van teamborden is niet nieuw. Binnen Lean wordt het al geruime tijd gebruikt om het samenwerken in teams te ondersteunen en continu te verbeteren. Met het project ‘onderwijs slim organiseren’ willen we dit instrument nu ook introduceren in scholen. Hiertoe hebben we in eerste instantie een tweedaagse opleiding ‘teamborden binnen de school’ georganiseerd voor de...

  • VRT Koppen reportage School van de toekomst

    VRT Koppen reportage School van de toekomst

    Middenschool Prins van Oranje Diest

    Om de 50 minuten een andere leerkracht. Elk lesuur een ander vak. Is dat nog wel een goede manier van lesgeven? 

    Op woensdag 16 december 2015 zond het VRT-programma Koppen een reportage uit over de school van de toekomst met Middenschool Prins van Oranje uit Diest.

    Deze middenschool wordt samen met 5 andere scholen uit de GO! scholengroep Adite begeleid in een lerend netwerk van Flanders...

  • De bel gaat, tijd voor een nieuwe start

    De bel gaat, tijd voor een nieuwe start

    Sint-Paulusinstituut Gent

    Op 1 september begin traditiegetrouw het nieuwe schooljaar voor meer dan 1,1 miljoen leerlingen en 150.000 leerkrachten in Vlaanderen. Bij het Sint-Paulusinstituut in Gent is dit niet zomaar een nieuwe start. Het is het begin van een volledig nieuwe manier van organiseren, van een nieuwe school waarbij teams verantwoordelijk worden voor een community van leerlingen over vakken en leerjaren heen. 

    Het...

  • Teams opbouwen

    Teams opbouwen

    Getuigenissen vanuit lerend netwerk 2.0

    HRMagazine wijdde in haar editie van mei 2015 een dossier aan HR in het onderwijs en scholen die hun eigen (hr-)organisatie ontwerpen. Aan het woord kwamen onder meer de vier secundaire scholen van ons lerend netwerk 2.0 voor gevorderden: Visitatie Mariakerke, Koninklijk Atheneum Antwerpen, Stedelijk Lyceum Meir en Sint-Paulusinstituut Gent.

    Slim organiseren

    Het rommelt in onderwijsland,...

  • Visiegedreven organiseren

    Visiegedreven organiseren

    Stedelijk Lyceum Meir

    Tijdens onze verandertrajecten hechten we veel belang aan het uitbouwen van de visie. De visie vormt dé basis van de organisatieverandering. De argumenten om voor een bepaalde manier van organiseren te kiezen, worden geïnspireerd door de visie. Een grote betrokkenheid van iedereen is daarbij heel belangrijk. Samen een visie uitbouwen geeft medewerkers goesting en werk van betekenis.

    De praktijkgetuigenis van Bekijk hier de case

  • Onderwijs anderzijds organiseren

    Onderwijs anderzijds organiseren

    BuSO Sint-Idesbald

    BuSO Sint-Idesbald maakt deel uit van het Orthopedagogisch Centrum Sint-Idesbald, een organisatie met diverse zorg- en onderwijsvoorzieningen voor kinderen, jongeren en volwassenen met licht verstandelijke beperkingen, gedragsstoornissen, psychische problemen en stoornissen in het autismespectrum.

    Binnen het onderwijs is sprake van inclusie, meer zorgbeleid, nieuwe decreten… Er komt veel op de scholen af. Hoewel...