Flanders Synergy let's work together
Scholen slim organiseren
Scholen slim organiseren

Scholen slim organiseren

Over het boek

Ons onderwijs staat onder druk: leerlingenpopulaties zijn heel divers, de toekomst is onvoorspelbaar, het innovatief vermogen van het onderwijs wordt uitgedaagd. Leerkrachten en directies voelen zich vaak overrompeld door 101 dingen. Hoe gemotiveerd ze ook zijn, ze zeggen vaker het onderwijs vaarwel.

In scholen slim organiseren pleiten de auteurs voor een nieuwe organisatiestructuur: van een bureaucratische onderwijsorganisatie die hiërarchisch en functioneel is opgebouwd naar een flexibele en vlakke onderwijsorganisatie. Daar werken multidisciplinaire teams samen voor een community van leerlingen over de leerjaren en de vakken heen. Zo kunnen teams de talenten van leerlingen ten volle ontplooien. 

Lees hier een korte samenvatting van het boek: Nederlandstalige versie, Engelse versie.

 

Over de auteurs

Het boek werd geschreven door onze collega Tom Van Acker en Yves Demaertelaere. 

  • Tom Van Acker is Senior Consultant Innovatieve Arbeidsorganisatie en projectleider bij Flanders Synergy. Hij is gespecialiseerd in het visiegedreven organiseren. Hij begeleidt de organisaties bij hun verandering en groei en creëert betrokkenheid bij medewerkers opdat zij bereid zouden zijn om steeds betere resultaten te leveren.
  • Yves Demaertelaere is Senior Consultant Innovatieve Arbeidsorganisatie en Profesioneel bestuurder – Sectorverantwoordelijke Gewoon Onderwijs en Algemeen Directeur van de onderwijsinstellingen Broeders van Liefde. Hij bekleedt tal van bestuursfuncties in onderwijs en geeft mee het onderwijsbeleid inhoud.

 

Hoe bestellen?

Wil jij je eigen exemplaar? Mail dan naar Ann en ze helpt je met plezier verder. 

We kunnen nu alvast aankondigen dat bij aankoop van 30 boeken of meer (besteld via Flanders Synergy) Tom Van Acker een halve dag gratis op bezoek komt om een interactieve workshop te geven over hoe je scholen slim kan organiseren! 

Wil je alvast even kijken naar de tools van het boek? Download de instrumentenbijlage gratis via deze link! 

 

Enkele referenties

  • Frank Vercleyen (Schoolbegeleider SO, PBD GO!): “Ik kom dagelijks in scholen en dit boek heeft heel wat directies aangezet om na te denken over de manier waarop ze hun onderwijs tot nu toe georganiseerd hebben. Sommige directies zijn heel nieuwsgierig geworden naar innovatieve arbeidsorganisatie en zijn vragende partij om hun schoolorganisatie te vernieuwen.”
  • Karl Vanhuyse (Pedagogisch begeleider, DPB Brugge, VSKO): “Inhoudelijk sterk en toch eenvoudig (be)grijpbaar, boeiend en uitdagend om in de concrete realiteit mee aan de slag te gaan, met een fris resultaat dat goesting in werken doet krijgen!”
  • Kris Deckers (Algemeen Directeur, Gemeentelijk onderwijs Beveren): “Stel je vast dat de leerkrachten in uw school gebukt gaan onder de druk van de zeer heterogene klasgroepen. De differentiatielimieten zijn bereikt en nu komt die ene leerling met extra ondersteuningsbehoeften er ook nog bij? Hoe moeten we hierop antwoorden blijven bieden? In het boek “onderwijs slim organiseren” worden de schoolleiding en de teamleden uitgenodigd om creatieve en haalbare oplossingen te ontwikkelen. Onderwijs is een teamsport. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor alle leerlingen.”
  • Jan Decuypere (Pedagogisch Begeleider, Buitengewoon Onderwijs):  “Via Tom is het 'oer-Vlaamse' woord 'goesting een nieuwe dimensie rijker: we willen leven met goesting, eten met goesting, liefhebben met goesting ... Tom brengt het nadrukkelijk binnen in de context van werken, onze centen verdienen met goesting om ze dan weer met goesting te kunnen investeren in andere belangrijke zaken ... je zou er zowaar goesting van krijgen!”
  • Patriek Delbaere (Algemeen directeur, OVSG): “Silicon Valley zorgt voor zelfrijdende auto’s, Flanders Synergy voor zelfsturende teams. Scholen slim organiseren is de weg naar de toekomst.”
  • Filip Huysmans (Afdelingshoofd onderwijs en scholen, Directie sociale zaken, stad Leuven): “De auteurs van dit boek slagen erin je te laten (vooruit-)denken en tegelijk actie te ondernemen. Ze brengen denken en doen samen. En dat het beklijft, blijkt uit het feit dat woorden als amore, snif’s en zelfsturing tot mijn dagelijks jargon zijn gaan behoren.”
  • Christa Vanpoucke (Directeur, Visitatie Mariakerke, BvL): "Eindelijk een totaalvisie op onderwijs die erin slaagt om de theorie en de praktijk samen te brengen. Het levert de brandstof voor de motor om ons Vlaams onderwijs duurzaam te hervormen."